Iz bića boje
Cilj održavanja radionice “IZ BIĆA BOJE”
jest obogaćivanje kvalitete života, poticanje kreativnosti i rad na sebi kroz boju kao alat za uravnoteživanje i osnaživanje duše.
Ovakav način slikanja, pored razvijanja umjetničkih sposobnosti i kreativnosti, uključuje i bitne elemente slikarske terapije u skladu s Goetheovom teorijom boja i smjernicama Rudolfa Steinera o boji, duhovno-duševnom biću čovjeka i njegovom jedinstvu i povezanosti s prirodom i univerzumom.
Kroz upoznavanje, osvještavanje i razvijanje novog pogleda na svijet iz perspektive boje, radi se zapravo na vlastitom fizičkom i mentalno-emocionalnom tijelu. Stečena znanja i iskustva mogu vrlo korisno poslužiti u praktičnom smislu i svakodnevnom životu.
Program rada…
sa svakom grupom, od samog početka, uključuje upoznavanje i rad s tri osnovne boje (crvena, plava, žuta) i tri miješane boje (narančasta, ljubičasta, zelena).
Sukladno Goetheovoj teoriji boje, radimo dalje na susretima dvaju ili više boja u krugu boja (karakteristični, nekarakteristični, komplementarni susreti boja). Nakon toga prelazimo na rad s eterskim snagama. Ove snage djeluju ponajviše u biljnom svijetu, ali i u čovjekovom biću. Rad na eterskim snagama tako uključuje rad na biljkama, stablima, raspoloženjima prirode kroz godišnja doba, elemente pejzaža. Astralne snage životinja i čovjeka bojom su obrađene kroz vježbe četiri osnovna temperamenta (melankolik, flegmatik, sangvinik, kolerik), odnosno formativne snage četiriju elemenata, zemlje, vode, zraka, vatre…
Osim upoznavanja s bojama, radi se i na ostalim elementima slike: svjetlost/tama, kontrast, kompozicija, pozitiv/negativ, ravnoteža, površina/linija, centar/periferija, motiv, perspektiva boje.
Tijek i tema
Svaka radionica ima svoj tijek. U cilju održavanja kontinuiteta, prije početka slikanja, uvijek se osvrnemo i komentiramo radove s prethodne radionice, a svaku pojedinačnu radionicu zaključujemo promatranjem i komentiranjem radova. Ovakav ritam, s važnim elementom ponavljanja i izmjenjivanjem dvaju neizostavnih elemenata udisaja i izdisaja, tvori svojevrsni ritam disanja i povezanog kontinuiteta.
Glavna tema sveukupnog rada jest boja; boja kao biće koje ima svoj karakter, osobit pokret i kvalitete. Iz njenog bića rađa se forma, a ne obrnuto. Boja kao biće između svjetlosti i tame, tj. biće rođeno iz njihovog susreta, pripada tako području sredine, što na nivou ljudskog bića pripada duši. Između svjetlosti, koja je naše mišljenje, i tame, koja je naša volja, rađa se dugin most od sedam boja, naše osjećanje koje pokreće, obogaćuje i mijenja duševno biće čovjekovo. Harmonija, pokretljivost i snaga duše neizostavan su preduvjet harmoničnog prožimanja volje i mišljenja što rezultira zdravim i sretnim životom. Nepravilnosti u radu s bojom ukazuju nam gdje i kako korigirati određene dijelove naše duševne, odnosno osjećajne, a kroz to i voljno-fizičke i mentalno-intelektualne konstitucijske razine.
Tehika
Od svih tehnika, najviše se radi u akvarelu kao najboljoj terapeutskoj tehnici i to na tri načina. Akvarel tehniku „mokro na mokro“ koristi se na samom početku da bi se upoznali s bojom, a i da bi terapeut što bolje upoznao sudionike (koliko i kako koriste vodu, boju, kako drže kist, kako dišu, kako se snalaze u zadanom formatu itd.). Tehnika „mokro na suho“ i velovanje koristi se kasnije, te se kroz ciljane vježbe boja nastoje angažirati sva tri elementa ljudskog bića – mišljenje, osjećanje, volju. Ovakav način slikanja je najzahtjevniji, ali i najučinkovitiji, jer zahtijeva fluidnost duše i maksimalno angažiranu volju i svjesnost.
Kroz crtanje iz promatranja i rad na detaljima, formi i liniji potiču se intelektualne sposobnosti i povećava svjesnost o svijetu oko sebe. To uključuje vježbe crtanja biljke, te rad na liniji (ravna, zakrivljena, debela, tanka, puna, isprekidana) koja slijedi gestu boje.
Materijali
Za rad se služimo posebnim materijalima koje uglavnom nabavljamo u inozemstvu. Kistovi su drveni, plosnati, širine većeg broja, s dlakom od prirodnog materijala, kako bismo izbjegli crtanje forme, a što više radili na površini, gesti i kvaliteti boje.
Akvarel boje su od prirodnih pigmenata (biljni, mineralni), što također ima poseban terapijski učinak, a njihova kristalna struktura, kakvu nemaju sintetske boje, daje im osobit sjaj i kvalitetu u susretu sa svjetlošću.
Papir koji koristimo je poseban akvarel papir, s posebnom „ruvido“ zrnatom strukturom, 300-400 gramski s cca 50 % pamuka.